رئيس مجلس الادارة: نجلاء كمال
رئيس التحرير: محمد أبوزيد
advertisment

السبكي للمصير:مش هرد على هجوم مرتضى منصور علي "الملحد" واحنا مش ضد الدين وموحدين بالله

رحاب عنتر

الإثنين, 5 أغسطس, 2024

05:03 م

رحاب عنتر

أعرب المنتج أحمد السبكي عن استياءه من الحملة التي وصفها بالممنهجة التي يشنها رواد مواقع التواصل الاجتماعي، ضد فيلم «الملحد» منذ انتشار الفيديو الدعائي له، وتعرضه لانتقادات لاذعة بسبب جرأة القضية التي يناقشها.


وقال أحمد السبكي في تصريح خاص لموقع «المصير» ردًا على تصريحات المستشار مرتضى منصور، بشأن الفيلم: "معنديش رد عليه، الرد لما ينزل الفيلم نرد".


وأضاف السبكي: "اللي ينتقد الفيلم ينتقده، كل واحد وذوقه أنا حابب أوصل رسالة، أن كل الناس بتهاجمني من قبل ما تشوف الفيلم، شوفوا الفيلم وبعد كده احكموا".


وتابع السبكي مؤكدًا أن الملحد يتعرض لحملة ممنهجة ومقصودة، قائلًا: "طبعاً الفيلم بيتعرض لحملة مقصودة وممنهجة، الفيلم ما اتعرضش والناس بتنتقده من غير ما تشوفه، بمجرد بس ما سمعوا انتقدوا وقلبوا الدنيا".


وعن تأثير اسم مؤلف الفيلم إبراهيم عيسي، بالهجوم الذي يتعرض له الملحد، قال أحمد السبكي: "الله أعلم كل واحد ليه ناس بتحبه وناس بتكرهه، و اللي بيتكلم عن الفيلم فيه ناس كتير بتكرهه، كل الناس ده النهاردة استنوا شوفوا الفيلم واحكموا".


وتابع متسائلاً: "هل ينفع اني أنزل فيلم ضد الدين؟، هل الرقابة هتسمح لي أنزل فيلم ضد الدين؟، خلينا واقعيين في الكلام، الناس بتهاجم الفيلم وخلاص، استنوا لغاية يوم 14 اغسطس وشوفوا الفيلم، وبعد كده اللي هينتقد الفيلم هينتقد على حق".


وأشار السبكي أن البرومو الدعائي للفيلم، ليس له علاقة بهذه الحملة والانتقادات التي يتعرض لها، البرومو حلو أوي ومفيش فيه أي حاجة".


وأردف: "ربنا يكرم بإذن الله والناس تشوف الفيلم، وان شاء الله هيعجبهم وهيتبسطوا منه، احنا مش ضد الدين يا جماعة وموحدين بالله، احنا مع الدين، والرقابة مش هتسمح بفيلم ضد الدين، اللي بيتكلموا دول منهم لله".


يذكر أن فيلم «الملحد» يتعرض لسيل من الانتقادات منذ الإعلان عن طرحه، وعرض البرومو الدعائي له، بسبب القضية التي يناقشها والتي تتعرض في أساسها على حد قول الكثيرين مع الدين الإسلامي.