رئيس مجلس الادارة: نجلاء كمال
رئيس التحرير: محمد أبوزيد
advertisment

"كان عندكم أحلام وكنتوا أجدع ناس"... المخرج مرقس عادل ينعى المنتجين

المصير

الخميس, 1 أغسطس, 2024

06:30 م

كتبت - رحاب عنتر 


روى المخرج مرقس عادل تفاصيل المكالمة الهاتفية الأخيرة مع المنتج الفني فتحي إسماعيل، موضحًا تفاصيل اللحظات الأخيرة في حياة المنتجين حسام شوقي ومحمود كمال، قبل وفاتهم بساعات، وذلك إثر تعرضهم لحادث مروري مروع على طريق الضبعة خلال الساعات القليلة الماضية.


null


وكتب مرقس عادل عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، معبرًا عن حزنه الشديد ووجع قلبه لما أصابهم، مشيرًا إلى أحلامهم التي كانوا يريدون تحقيقها، وقال: "يا وجع القلب، أنا مصدوم ومش فاهم، ومش عارف استوعب، إمبارح بليل لسه مكلمني فتحي إسماعيل في التليفون وبنهزر ولسه بيحلم، ومن كام يوم قاعدين بنتكلم عن بكرة والمستقبل ولسه بتكلم مع أستاذ حسام وبندردش في بكرة، واللي جاي ومش عارف أنسى كلمة متقلقش يا دكتور، ولا كلمة واحشني يا دكتور، ومتتعبنيش معاك هتعملي فيها مش عارف إيه".
وتابع عادل: "محمود كمال الطيب المحترم اللي دايما كان بيسأل عليا بكل ود وحب واحترام، حقيقي مصدوم هتوحشوني أوي، أشهد قدام الله كنتم أجمل وأجدع وأرجل الناس".

 
وفي السياق ذاته، قدمت إدارة مهرجان القاهرة السينمائي منذ قليل نعيًا للراحلين، من خلال منشورًا للصفحة الرسمية للمهرجان، عبر موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، جاء فيه: "تنعى إدارة مهرجان القاهرة السينمائي الدولي برئاسة الفنان حسين فهمي، رحيل المنتجين حسام شوقي وفتحي إسماعيل ومحمود كمال، في حادث أليم على طريق الضبعة".