رئيس مجلس الادارة: نجلاء كمال
رئيس التحرير: محمد أبوزيد
advertisment

إلهام شاهين لـ” المصير” لو بيشغلو بنت أخويا علشان خطري كان من باب أولى شغلوني أنا”

المصير

الأربعاء, 20 مارس, 2024

02:37 ص


تشارك الفنانة الشابة، إلهام صفي الدين، في موسم رمضان هذا العام بمسلسلين، هما مسلسل "أعلى نسبة مشاهدة" ومسلسل" إمبراطورية ميم"، وتقدم من خلال العملين شخصيتين مختلفتين تماما، ففي أعلى نسبة مشاهدة تقدم شخصية فتاة شعبية تدعى هبة تاتووه" تيك توكر"، وفي إمبراطورية ميم، تقدم شخصية فتاة من طيقة متوسطة ، مسترجلة وبتحب الكوره والرياضة بشكل عام.

وفي تصريحات خاصة لـ" المصير" قالت الفنانة إلهام شاهين وهي عمة إلهام صفي الدين : لم أقف بجانب إلهام مطلقا، فهى صاحبة شخصية مستقلة، ولها دماغ خاصة بها، وقبل ان أشاهد المسلسلات ، لا أعلم مع من اتفقت أو تعاقدت معه .

وتابعت: لو بيشغلوا إلهام صفي الدين، علشان خاطري كان من باب أولى شغلوني أنا، دا أنا مليش أعمال في رمضان وهى ليها مسلسلين، وإلهام لم تقدم عمل واحد معي حتى الأن، وتتعاون مع مخرجين وكتاب، لم اتعاون معهم من قبل" معرفهمش"

وأضافت شاهين :كما أنها تشارك في فيلم بعنوان " عنبة" ، تقدم به دور مفاجأة أيضا، وأنا أقسم بالله ما أعرف مين المنتجيين اللي بتشتغل معاهم".

وتسائلت :كيف سيجاملوني في إلهام إذا كنت انا معرفهمش؟ .

وأكملت تصريحاتها للمصير قائلة : هى شاطرة وناجحة ومطلوبة، ورغم صغر سنها إلا انها تختار أدوارها بعناية، أدوار بها تمثيل وليس للتواجد فقط، وشقه طريقها بمجهودها، وتقدم أدوار فيها شغل وغير تقليديه، مفيش اي وسطة في الموضوع .

وأكدت إلهام شاهين أنها بعد أن شاهدت المسلسلات الخاصة بإبنة شقيقها ، أنا فرحانة بيها جدا ومتفاجئة،

وقالت :الحقيقة مكنش عندي فكرة هي بتعمل إيه، لأنها عايزة تشوف رد فعلي والمفاجأة اللي هتفاجئها لما ألاقيها بتعمل أدوار مختلفة وجديدة وبعيدة عن شخصيتها الحقيقية خالص، هي عاملة مجهود كويس أوي ومذاكرة كويس جدا".


وتابعت شاهين: "أنا شايفة أن حظها حلو لأنها اشتغلت مع اتنين مخرجين سواء محمد سلامة أو ياسمين كامل هايلين في إدارة الممثلين، كل الممثلين معاهم كويسين مش إلهام بس مهتمين بالممثل".
وكشفت إلهام شاهين عن رأيها في مسلسلي "إمبراطورية ميم" و"أعلى نسبة مشاهدة" وقالت: المسلسلين ممتعين جدا، إمبراطورية ميم مشاكل حياتنا اليومية واللي بتمس شريحة كبيرة جدا من المجتمع، كل واحد هيلاقي حاجة من بيته موجودة في إمبراطورية ميم حسب أولاده ومشاكلهم لأن المسلسل فيه مشاكل الأولاد من كذا سن دا أكيد موجود في كل بيوتنا هو مسلسل قريب من الناس مسلسل الأسرة كلها تتلم حواليه وشيق جدا".
وأكملت حديثها قائلة : "خالد النبوي وابنه نور والولاد الصغيرين حلوين أوي رائعين في تدريب وبروفات وشغل فيه جدية وإدارة ممثلين صح".

وعن مسلسل "أعلى نسبة مشاهدة" قالت إلهام شاهين: "مسلسل أعلى نسبة مشاهدة دا موضوع الساعة السوشيال ميديا وإزاي بتتحكم في الناس وعقولهم وتأثيرها على الشباب والتيك توك ودا واخد حيز كبير من تفكير الجيل الجديد، من الموضوعات الجميلة اللي عجبتني ومجموعة الممثلين هايلين برافو سواء الشباب الصغيرين أو الكبار انتصار ومحمد محمود عاملين أدوار هايلة".