رئيس مجلس الادارة: نجلاء كمال
رئيس التحرير: محمد أبوزيد
advertisment

خاص| الأغاني بتاعتي سبب في شهرة فنانين كتير!! .. أبو الليف يكشف تفاصيل أغنيته الجديدة "بركاوي"

أيمن نادي الحنفي

الأربعاء, 7 أغسطس, 2024

05:01 م

كتب: رحاب عنتر

"بركاوي لا بتاع حوارات ولا غاوي، واللي في قلبي على لساني، ورامي حمولي على الله، دغري وسالك وماليش في اللف ما أحبش أعيش"، أعلن الفنان نادر أبو الليف عن موعد طرح أغنيته الجديدة والتي تحمل إسم"بركاوي"، معربًا عن سعادته بمشاركته في مسرحية "سامبو جنن رامبو"، والمقرر عرضها يوم الخميس المقبل، على مسرح عبد المنعم جابر بمدينة الإسكندرية.


وأضاف أبو الليف في تصريح خاص لموقع المصير، أن أغنية بركاوي تعبر عن شخصيته الحقيقية، قائلًا: "أن شاء الله هنزل بكره او بعده بالكتير اغنية اسمها بركاوي، شبههي أوي و ده المبدأ اللي ماشي بيه في حياتي، ودايما سايبها على الله، والأغنية من كلمات رامي جمال الدين وألحان أحمد برازيلي، وتوزيع وميكس جو حنا".


وتابع نادر أبو الليف، مؤكدًا أنه دائمًا ما يختار الأغاني التي تشبه شخصيته وتعبر عنه، وقال: "أنا بحب انقي واختار الأغنية للحالة اللي أنا عليها وبعيشها، واللي أنا حاسه زي أغنيتي مابقاش عندي ثقة في حد، والستات دول مجانين، الأغاني دي لسه عايشة، ولغاية دلوقتي فيه فنانين شعبيين بيغنوها في حفلاتهم، واللي كانت سبب في نجاح فنانين كتير، زي رضا البحراوي وغيره و ده بيسعدني".


وأردف: "ده هيتكتب لي في ميزان حسناتي، انا مش عايز غير كده، الدنيا فانية ومحدش هياخد معاه حاجة".


وكشف أبو الليف لجمهور موقع المصير جزء من كلمات أغنيته الجديدة "بركاوي"، وقال: "بركاوي لا بتاع حوارات ولا غاوي، واللي في قلبي على لساني، ورامي حمولي على الله، دغري وسالك وماليش في اللف ما أحبش أعيش".

وعن مسرحية "سامبو جنن رامبو"، أكد أبو الليف عشقه للعمل على خشبة المسرح، ولكنه إضافة إلى موهبته الغنائية، مشيرًا إلى أن الغناء "يسري في دمه"، على حد وصفه، وقال: "التمثيل والمسرح إضافة ولكنه ليس الأساس، لأني بقدم أعمال في المسرح منذ عام 1992، و لا يغني عن تقديمي أغاني، لأنه بيجري في دمي".